مجله روشنفکر

مجله روشنفکر جایی برای ژرف اندیشیدن

نوروز، بزرگترین جشن ایرانیان دوباره به ثبت جهانی رسید

takhat-jamshid-w

 

روشنفکر/بنیاد میراث پاسارگاد/ نوروز، بزرگترین جشن ایرانیان، برای دومین بار به ثبت «میراث غیرملموس جهانی» رسید و این بار 5 کشور دیگر به مالکین آن اضافه شدند.

نوروز، که در سال 1388، همراه با کشورهای جمهوری آذربایجان، هند، قزقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان به ثبت جهانی رسیده بود امسال دوباره به ثبت رسید. این بار از آنجایی که کشورهای دیگری تقاضای مالکیت نوروز را داشته اند یونسکو ثبت دوباره آن را مطرح ساخت.  این تقاضا روز گذشته سی ام نوامبر مورد موافقت اعضای تصمیم گیری ثبت میراث غیرملموس جهانی قرار گرفت و اکنون کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان،نیز به جمع مالکین نوروز پیوسته اند و از امسال 12 کشور به شکلی رسمی نوروز زیبای باستانی را جشن می گیرند.

براساس اسناد تاریخی جایگاه تولد نوروز، ایران باستان است . متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در ابتدا حاضر نشد که نوروز را برای ثبت جهانی به یونسکو بفرستد. هفت سال پیش کشورهای دیگری چون جمهوری آذربایجان، ترکیه، هند و … نوروز را برای ثبت به نام خودشان به یونسکو فرستادند و جمهوری اسلامی با اصرار فرهنگ دوستان ایرانی و مقامات یونسکو مجبور شد که به جمع آن ها بپوندند.

من یقین دارم که با توجه و عشقی که در سال های اخیر مردمان ایران نسبت به  فرهنگ ایرانی خود نشان داده اند جمهوری اسلامی مجبور خواهد شد که جشن هایی چون  یلدا، مهرگان، سده، چهارشبنه سوری، سیزده به در و جشن های دیگر ملی ما را به رسمیت بشناسد و آن ها را برای ثبت جهانی بفرستد

اطلاعات

این ویودی در دسامبر 1, 2016 بدست در Uncategorized، فرهنگ و هنر فرستاده شده و با برچسب خورده.

بایگانی

دسامبر 2016
د س چ پ ج ش ی
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

یادآوری

نشر مطالب تولیدی روشنفکر، با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است.

اعلان

مجله روشنفکر از تاریخ ۲۰۱۷/ ۰۱/ ۱۵ در قالب «دوهفته نامه» منتشر گشته و ماهی دوبار به روز می‌شود.